SYSTEMY FM
System FM to bezprzewodowe, radiowe urządzenie służące do przesyłania sygnału mowy na odległość. Zasięg systemów dochodzi nawet do 100m w otwartej przestrzeni, w zamkniętej istotnie mniej, głównie ze względu na grubość ścian w pomieszczeniach.
Cel użytkowania systemu FM:
• przesyłanie informacji dźwiękowych, w tym głównie mowy, bezstratnie do odbiorników na uszach Użytkownika,
• rozumienie mowy w hałasie (klasa szkolna, sytuacja w pociągu/autobusie/samochodzie, duża grupa osób, koncert, występ na scenie, mecze, itd.), kiedy hałas znacznie utrudnia rozumienie mowy poprzez aparaty słuchowe / implanty słuchowe.
• rozumienie mowy na odległość (duże pomieszczenia, hale sportowe, aule, hale, markety, na zewnątrz),
• rozumienie mowy w większych grupach (praca grupowa, słyszenie w klasie, w restauracji, przy stole domowym, itd.). – w tych przypadkach nadajnik FM można położyć na stoli-ku, mniej więcej w środku źródła mowy. Zbiera on wówczas dźwięki mowy w trybie wszechkierunkowym, dzięki czemu Użytkownik może rozmieć dobrze mowę dochodzą-cą z różnych kierunków.
Aby wyeliminować te dwa zjawiska (hałas, odległość) i stworzyć dziecku jak najlepsze warunki odbioru dźwięku stosuje się system FM.
System składa się z mikrofonu, nadajnika i odbiornika. Osoba prowadząca zajęcia (rodzic, nauczyciel w klasie, logopeda) zaopatrzona jest w mikrofon i nadajnik. Odbiornik znajduje się na prawym uchu pacjenta. System pracuje na falach radiowych, niewrażliwych na zakłócenia akustyczne. Stąd system FM pozwala na uzyskanie jakości dźwięku porównywalnej do sytuacji, w której rozmówca znajduje się bezpośrednio przy uchu słuchającego. Odbiornik systemu FM posiada dodatkowo mikrofon. Pozwala to użytkownikowi słyszeć własny głos. Dzięki temu dziecko może kontrolować brzmienie i intonację własnego głosu. Odbiornik posiada również wyjście audio do przyłączania urządzeń peryferyjnych (np. dyktafon, magnetofon). W związku z tym system FM znacznie przyspiesza i usprawnia przebieg rehabilitacji głosu, słuchu i mowy u dziecka z ubytkiem słuchu, zaburzeniami przetwarzania słuchowego, afazją, z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Jest więc cennym narzędziem wspomagającym pracę terapeutyczną.