OCENA ZABURZEŃ PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO

Zaburzenia przetwarzania słuchowego (ang. Auditory Processing Disorder, APD lub Central Auditory Processing Disorder CAPD), to zagadnienie stosunkowo nowe i wciąż mało poznane wśród osób pracujących z dziećmi. Rodzice, nauczyciele coraz częściej dzielą się wrażeniem, że przybywa dzieci, które nie reagują na słowa do nich kierowane, „jakby nie słyszały, co się do nich mówi”. Rodzice, decydując się na badania słuchu, otrzymują diagnozę, że słuch fizjologiczny jest w normie (nie ma niedosłuchu), ale obserwują, że ich dziecko nadal funkcjonuje jak osoba niedosłysząca.

Zaburzenia przetwarzania słuchowego to termin stosowany w audiologii dla określenia zespołu objawów wynikających z nieprawidłowego funkcjonowania wyższych funkcji słuchowych. Zatem APD nie stanowią odrębnej jednostki chorobowej, ale są zespołem objawów wynikających z zaburzeń w obrębie ośrodkowej części układu słuchowego i występują pomimo prawidłowej czułości słuchu.


Ocena zaburzeń przetwarzania słuchowego APD
W Naszym Gabinecie wykonujemy diagnostykę w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego.
W skład diagnozy wchodzą:

badania audiologiczne (Audiometria impedancyjna, Audiometria tonalna)

wynik testów APD

opis w formie pisemnej i elektronicznej

konsultacja   audiologiczna (omówienie   wyników   i   wydanie   zaleceń   odnośnie   dalszego postępowania)

Na podstawie wykonanego pakietu badań dobieramy indywidualnie Trening Słuchowy.


Kiedy możemy wykonać diagnozę zaburzeń przetwarzania słuchowego?
Od 4 roku życia możemy określić ryzyko wystąpienia zaburzeń przetwarzania słuchowego.
Diagnozę audiologiczną występowania APD możemy postawić po 7 roku życia.


Czy moje dziecko ma zaburzenia przetwarzania słuchowego?
Do objawów zaburzeń przetwarzania słuchowego należą:

trudności z rozumieniem dłuższych wypowiedzi,

trudności w rozumieniu mowy w hałasie (zazwyczaj w sytuacji 1:1 nie ma takich problemów),

trudności w lokalizacji źródła dźwięku,

problemy z koncentracją (zazwyczaj krótki czas koncentracji),

trudności w nauce czytania,

trudności w zakresie pisania ze słuchu,

nadwrażliwość słuchowa.