INDYWIDUALNA STYMULACJA SŁUCHU METODĄ JOHANSENA

Stymulacja słuchowa wg dr Kjelda Johansena poprawia przetwarzanie bodźców słucho-wych. Jeśli u dziecka występują centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego wówczas ma ono problemy z prawidłowym różnicowaniem dźwięków, lokalizacją źródła dźwięku, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, analizą czasowych aspektów sygnału dźwiękowego, umiejętnością rozu-mienia mowy zniekształconej, rozumieniem mowy w hałasie. To znaczy, że osoba z tym zaburze-niem nie ma możliwości pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidło-wym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).

Na skutek tego, często pojawiają się trudności w rozwoju mowy, prawidłowej artykulacji, uczeniu się, czytaniu, koncentracji uwagi, konstruowaniu wypowiedzi pisemnych, pianiu. 

Terapia słuchowa poprawia nie tylko przetwarzanie słuchowe, ale również:

Zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,

Czytanie,

Rozumienie mowy,

Artykulację,

Komunikację,

Samoocenę,

Harmonizuje napięcie mięśniowe co wpływa na postawę ciała,

Utrzymanie równowagi,

Koordynację ruchów,

Motorykę.

Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej, badaniu lateralizacji oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym – istot-nych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych. Możliwe jest również przygotowanie płyty standardowej dla dzieci niewspółpracujących. 

Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez 10 minut przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 4 do 8 tygodni (zależnie od wieku), za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa 6-10 miesięcy.